ELHELYEZKEDÉS:
Husztóttól délre-nyugatra, a vasút mögött a régi viadukt tartópillére alatt található. Egy kiépített alagúton kell átmenni, és a végénél balra van a forrás tíz méterre.
JELLEMZÉS:
Betonozott erős támfalakkal, kifolyócsővel és alatta vastag vasráccsal van ellátva.
A forráson nincs névtábla elhelyezve. Vízhozama 6-10 liter/perces értékeket mutat. Az alagúttal szemben szintén jelentős vízfakadás látható az oldalban. Az alagút alján végig mésztufa kiválás figyelhető meg.
ELNEVEZÉS:
Csokonay Sándor, Rónaky László és Hellényi Miksa közösen nevezték el, a közvelten mellette levő vasúti viadukról (VIADUKT = völgy, vagy szakadék feletti híd).
ÉRDEKESSÉG:
Nem teljesen a forráshoz kapcsolódó, inkább a viadukhoz, az Abaligeti vasútról szóló nagyon érdekes fotókkal bővített történelmi leírás:
http://somogyivasutak.hu/index.php?show=cikk&cikk=Abaliget
-----
Husztóti völgyhidakról röviden:
- A Budapest-Kelenföld-Szentlőrinc vasútvonal 1880-1882 között épült, és 1882. november 16-án ünnepélyes keretek között helyezték forgalomba.
- Az egymástól kb. 400 m távolságra lévő hidak falazatainak építéséhez a közelben lévő bükkösdi kőbányában bányászott mészkövet használták fel. A hídfők és pillérek terméskő burkolatának állapota a vasútüzem folyamán keletkezett repedések következtében fokozatosan romlott.
- A II. világháború pusztításait a hidak sérülés nélkül vészelték át, 1957-ben a hidak valamennyi áthidaló szerkezetét megerősítették.
- A Budapest-Kelenföld-Szentlőrinc-Pécs vasútvonal az 1971–73. években a völgyhidak szakaszán nyomvonalmódosítás történt. A vonalkorszerűsítés következtében a völgyhidak feleslegessé váltak.
1973. május 8. óta a vasúti forgalom az új nyomvonalon halad.
- A hidak robbantására 1976. június 7-én került sor, lsd. fotó.
A Husztóti völgyhidak több mint kilencven évig voltak üzemben.
-----